måndag 9 februari 2009

Niclas Persson


Ålder: 19
Ort: Göteborg
Aktiv sedan: 2008
Lokalavdelning: Göteborg
Tidigare erfarenhet av liknande arbete:
Jag har ett brett ideellt engagemang inom en rad olika organisationer och rörelser, är aktiv i FN-förbundet och Rädda Barnens Ungdomsförbund (RBUF). Sitter för närvarande som sammankallande i valberedningen i RBUF. (Sveriges största barnrättsorganisation för barn och ungdomar) Tidigare har jag också varit valberedare inom Sveriges Elevråd - SVEA, som är en av Sveriges två elevrådsorganisationer. Ideellt engagemang och att sitta i en valberedning är alltså inget som är nytt för mig.

Varför är just du rätt person för det här uppdraget:
Jag tror jag har mycket att tillföra i RVB, ett par nya ögon och nya perspektiv. Just min bakgrund i andra rörelser och att jag är relativt ny, ser jag som en enorm styrka då det öppnar för en del samarbeten. Framförallt har jag ett starkt rättvise- och demokratiperspektiv samt, ett från barnrättsrörelsen förvärvat, barnperspektiv. Vad som menas med det är en stark övertygelse att barn och ungdomar bör sättas i centrum för alla beslut om tas (på alla nivåer), och att deras åsikter ska tillgodoräknas. Vart det skulle kunna vara mer värdefullt än hos en representant för ett ungdomsförbund.

Jag ser en möjlighet med att kandidera just i år, framförallt då de övriga kandidaterna har några års erfarenhet av uppdraget och är väl förtrogna med praxis och dylikt. Då de ställer upp för omval så finns också möjligheten för en ny person på en av platserna, med fördelen med kontinutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar