söndag 18 januari 2009

Annika Hirvonen (Valberedningens förslag)


Ort: Sundbyberg
Aktiv sedan: 2006 i mp, 2007 i GU
Lokalavdelning: Grön Ungdom Stockholm Nordväst
Tidigare riksuppdrag: Sitter i Riksvalgruppen 2008-, åkte som andra ombud till FYEG:s årsmöte maj 2008

Tidigare erfarenhet av liknande arbete:
Förra året fick jag förtroendet att åka till kongressen som ombud för min mp-lokalavdelning. Jag deltog aktivt i alla mötesmoment (delvis i brist på ersättare) och lyckades, tycker jag, påverka väl i den riktning som jag fått mandat att verka. Mitt inlägg i plenum fick stor uppmärksamhet både bland kongressens deltagare och i media. Jag lovar inte samma genomslag i år, men tänker inte sänka ambitionerna att föra fram den politik jag tror på och åker dit för att driva igenom. Även på FYEG:s årsmöte jobbade jag och min medrepresentant igenom flera viktiga ändringar och förslag som prioriterats i Grön Ungdom.

Varför är just du rätt person för det här uppdraget:
Att diskutera och debattera är något av det roligaste jag vet. Det är nästan som en sport att formulera argument som övertrumfar motståndarens. Jag är inte rädd att ställa mig i en talarstol. Jag har mycket erfarenhet av att diskutera med vuxna politiker från nämnder, i min kommun och som regionspråkrör i Stockholm, och jag har en hel del kontakter inom mp. Dessutom vet jag vilken arbetsbelastning en kongress är och att jag klarar av det. Att sätta sig in i handlingarna nogrannt är en förutsättning, men ännu viktigare är att prioritera sina egna resurser så att krutet läggs de frågor som är allra viktigast för dem man ska representerar - Grön Ungdom för mig hoppas jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar