fredag 16 januari 2009

Viktoria Such (Valberedningens förslag)


Ålder: 24 (25 i år)
Ort: Umeå
Aktiv sedan: 2004
Lokalavdelning: GU Västerbotten/GUme'

Tidigare erfarenhet av liknande arbete och styrelsearbete:
Jag har aldrig haft något riksuppdrag förut! ..men varit något av en styrelsenörd sedan jag var 12 och började som "ungdomsrepresentant" i en idrottsförening. Då var årsmöten jätteroliga för de vuxna var så formella och konstiga, och så fick vi extra gott fika. Har sedan dess suttit i lokala och regionala styrelser inom idrotten. Sitter idag i styrelsen för mp Umeå, mp Västerbotten, GU lokalt och för vår jättefina nystartade och gigantiska GU region Norr. Sitter också med i interrimstyrelsen för Gröna Studenter Umeå, och i styrelsen för min teaterförening Grotteatern. Jag har stor och mångsidig erfarenhet av styrelsearbete från styrelser inom många olika områden. Jag tycker det är roligt att sitta i en styrelse och komma på nya idéer, lösa ev. akuta situationer och förbättra verksamheten så att medlemmarna har det bra och får ut så mycket som möjligt av sitt medlemskap.

Dina visioner för GU det kommande året:
Oj.. Nu måste jag välja! Tre saker har redan påbörjats/förbättrats som jag tycker är kanonbra, så jag skulle gärna se att vi fortsätter att arbeta med och utveckla dem, nämligen:
  • Regionaliseringen & arbetet med att få (större) aktiva lokalavdelningar överallt i landet.
  • Stöd från riks till lokalavdelningar och regioner
  • Minst en till riksaktivitet per år
För mig hänger de här sakerna ihop, och efter att ha varit med om att starta upp GU Norr har jag fått en del erfarenhet kring hur det går att arbeta med frågorna och vad som varit mer eller mindre viktigt för oss, men viktigast av allt att det ser väldigt olika ut på olika håll och att vi måste ha en organisation som tar hänsyn till det. Jag tycker att det är hemskt viktigt att varje medlem som går med i GU känner sig varmt välkommen och får någonstans att göra av sin energi och sitt engagemang. Om en går med i en inaktiv liten avdelning och själv inte är någon som tar tag i sådant - då försvinner en lätt bort någon annanstans ganska kvickt & det får inte hända! Jag vill att varje medlem ska ha tillgång till en aktiv avdelningsnivå där det händer roliga saker flera gånger om året, går att fara på kurser, träffa andra gröna, och att den nivån ska vara lägre än riks. Det innebär också att jag vill att vi arbetar vidare med stödet från riks till lokalavdelningar och regioner för att stötta medlemmarna ute i landet. Ibland har jag känt det som att riks är något högt uppe och långt borta - jag vill att det ska vara en trygg & stabil resurs som är nära och tillgänglig. Alla ska veta hur de kontaktar riks och vilka möjligheter som finns (och om en inte vet ska det vara lätt att få reda på :). Min vision är att ingen medlem med härliga gröna idéer ska sitta ensam ute i landet och mest vänta på nästa RÅM! Sen är riksaktiviteterna oerhört givande och trevliga, men också väldigt viktiga för att träffa andra, få inspiration och information om vad som är på gång både på riksplanet och på andra håll runtom i landet. Därför vill jag också att vi arbetar vidare med att ordna denna andra riksaktivitet per år, om det nu blir ett riksforum eller i någon annan form. Då kan vi åka dit, ha några fantastiska dagar och sedan åka hem peppade och fortsätta kämpa för en bättre värld!

Hur hade du tänkt arbeta för ett bra valresultat i valen 2009/2010:
Först och främst vill jag stå i vår framtida valstuga och göra den riktigt snygg :). En dröm är att vi inte har några vita kommuner alls efter 2010! Efter att ha fått följa med på resan till Bryssel så har jag lärt mig att valet till EU-parlamentet är något som också är väldigt viktigt, och att det kanske t.om. kan vara lättare för oss gröna att bli valda dit om vi bara når ut med informationen om vilket bra arbete vi gör där! Jag skulle vilja arbeta mycket med det som är svårt för lokalavdelningar att göra själv, nämligen gemensamt material, information och utbildning inför valen så att alla gröna som vill vågar stå i valstugor & på skolor, vågar ta debatter och vågar dela med sig av det vi alla vet - nämligen att vi är det enda rätta för en hållbar framtid! En stor del av våra väljare är unga och ett bra arbete inom GU tror jag är en viktig del på vägen mot en bättre regering 2010!

Varför är just du rätt person för det här uppdraget:
Själv är jag inte rätt person för uppdraget, men jag tycker du ska rösta på mig om du tycker att jag tillsammans med de andra du väljer bildar en bra paketlösning till FS - vi ska ju fungera bra tillsammans och komplettera varann :). Jag tycker om att skriva & att ha mycket att göra. Jag har ofta många idéer, ibland lite för bra men nästan allt är ju möjligt! Jag har en rätt hög arbetsmoral - om jag tar på mig någonting gör jag så gott jag kan och ser till att det blir klart. Jag är ganska envis och har inget emot lite motvind eller stress :). Om du röstar på mig får du någon som är kreativ, bra på att samarbeta (rätt diplomatisk..) samt bra på att organisera & strukturera både sig själv och annat! Vi ses på RÅM - tveka inte att komma fram om du har några frågor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar