fredag 16 januari 2009

Hampus Algotsson



Ålder (under 2009):
18
Ort: Kristianstad
Aktiv sedan: november 2007, då vi startade upp i Kristianstad
Lokalavdelning: Grön Ungdom Kristianstad/Hässleholm
Tidigare riksuppdrag: Webbplatsgruppen 2008-2009, Riksvalsgruppen 2008-idag

Jag har varit föreningsaktiv sedan jag gick i åttan, då jag gick med i Ungdomsrådet i Kristianstad, redan vid första terminsmötet (deras svar på årsmöte) hamnade jag i styrelsen, då som representant från antirasistiska gruppen, i styrelsen stannade jag i två år, som kassör och sista året som ordförande. Genom Ungdomsrådet hamnade jag på diverse uppdrag, bland annat har jag sedan dess varit med och anordnat Ung Kultur Möts i Kristianstad och distriktsfestivalen i Skåne och jag har även suttit som ungdomsledamot i Brottsförebyggande rådet i Kristianstad. På våren 2007 valde kommunen att strypa alla Ungdomsrådets tillgångar, pengar, lokal och anställd. Vi tvingades då att lägga ner vårt arbete och jag insåg snabbt att aldrig igen vara aktiv direkt under de jag vill påverka.

Av en ren slump startade ett gäng tjejer upp Grön Ungdom Kristianstad ett halvår senare och jag kom dit för att stanna. Idag har vi utökat vårt område och jag är språkrör för Grön Ungdom Kristianstad/Hässleholm.

Grön Ungdom är något av det bästa som finns, men tyvärr har även solen sina fläckar. Hamnar jag i fs så ska jag göra mitt bästa för att få bort dessa fläckar. Ett stort problem inom förbundet är hur vi bemöter våra nya medlemmar, något jag vill ändra på. För det första så behövs ett fint välkomnadsutskick, med mycket tillgänglig information men med lite papper, till exempel med ett brev från språkrören samt en CD-skiva eller USB-minne med mer information. Sedan behöver informationen om att det finns en ny medlem i distriktet gå ut till kontaktpersonen på lokalavdelningen på området (om sådan finns), till exempel genom Gittan eller den kommande hemsidan, så att dessa snabbt kan kontakta den nya medlemmen och få denne aktiv.

En annan bra sak är kurser för nya medlemmar, det borde alltid finnas en kommande kurs inom inte allt för långt avstånd. Det kan man lägga över en del arbete på distrikten, men det borde finnas ett survival kit i att anordna Kurs för nya medlemmar, med tips på föreläsningar och aktiviteter.

Under de närmsta åren kommer det val också, och vi ligger rätt i tiden för att få bra resultat. Framtiden är grön. Även här är vi i stort behov av fler aktiva medlemmar som kan utbildas i att kampanja. Kurser är även här viktiga, så att folk kan argumentera med bra argument. Även hur vi kampanjar är viktigt och internet och bloggar kommer spela en stor roll för vår målgrupp. Vi måste hitta bra sätt att nätverka mellan alla underbara gröna bloggare. Folk ska lätt kunna hitta in i den gröna bloggosfären och kunna länka sig runt mellan oss. De ska även kunna hitta bloggar på hemsidan. Över bloggarna har givetvis inte fs någon makt, men jag är övertygad om att alla gröna bloggare vill ha ett bra resultat i valen, och där med vill samarbeta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar